Navi
Ajankohtaista / Juosten kohti syksyn pirteitä kelejä ja omaa kestävyyskuntoa!

Juosten kohti syksyn pirteitä kelejä ja omaa kestävyyskuntoa!

6.9.2019 13.01


Syksy ja ruskakelit ovat mitä ihaninta aikaa kohottaa kestävyyskuntoa kouluissa!

Juoksemisen aloittaminen ei ole vaikeaa, kun tarttuu kunnon kohottamiseen maltilla. Aloittelija totuttaa kehonsa pidempiin matkoihin ja aikoihin kävelemällä rauhallisesti muutaman kerran viikossa 30-45min. Muutaman viikon jälkeen keho tottuu lisääntyneeseen liikunnan määrään - aloittelijan ensimmäinen matka voi olla vaikkapa 5 minuutin juoksu. Kuntoilija varioi harjoituksiaan niin, että kunto kohenee ja tiettyjä ominaisuuksia esim. nopeus- ja matkakestävyyttä rakennetaan fiksusti. Kilpajuoksija saa vinkkejä koko kropan lihashallintaan ja tekniikoihin. Harjoittelu on hauskaa, kun sekä aika, matka ja tavat harjoitella ovat monipuolisia. 

Erilaisilla Juoksusankarit- harjoitteilla valmistat mieltäsi ja kehoasi monipuolisesti ja hauskasti pitkäkestoisempaan suoritukseen. Harjoitteluesimerkit ottavat huomioon erilaiset liikkujat ja eri tavoin liikuntaan motivoituvat ihmiset. Kun alussa muistat juostessa PPPP-säännön (pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta), niin rasitustaso pysyy sinulle sopivana ja koet mielihyvää liikkumisesta.

Juoksusankarit- materiaalista löydät eri tyyppisiä harjoituksia videoilla ja pdf-muodossa eri lähtötason juoksijoille. Tärkeintä on muistuttaa lopputavoitteesta -siitä, että jaksat ja voit hyvin arjessa, tasaat mm. stressiä. Aloittelija pääsee 5km:n juoksukuntoon n. 8-10 viikon säännöllisellä harjoittelulla, josta peruskestävyyttä on hyvä ihan kävellen harjoitella ensimmäiset kolme viikkoa. Tukiharjoitteet huoltavat ja vahvistavat kehoa oikean juoksuasennon löytymiseen!

Lähde liikkeelle ja käy tutustumassa YouTube -Juoksusankarit -videoihin sekä erilaisiin tukimateriaaleihin - tehdään liikkumisesta hauskaa!

Opettajahuoneen juoksuvinkit liikkeelle lähtöön Juoksusankarit .

Koululaiset juoksusankareina oppaita, vinkkejä, videoita ja materiaaria löydät Juoksusankarit 2 .