SJ Esports ja Koululiikuntaliitto järjestetävät ensimmäiset CS:GO mestaruuskisat yläkoulun koulujoukkueille. Turnauksessa pelataan alkusarja lohkoissa jonka jälkeen pudotuspelein ratkaistaan sijoitukset. Jokaiselle joukkueelle tulee keskimäärin yksi peli viikossa ja pelejä tulee vähintään 5-7.
Junior-sarja yläkouluille
Pelinä toimii CS:GO SJ Esportsin Rushmode alustalla. Joukkueet edustavat kouluaan ja kouluista voi ilmoittautua useampi joukkue mukaan. Joukkueessa pitää olla vähintään viisi pelaajaa ja 1-2 varapelaaja ja yksi koulun tai kunnan henkilökunnasta tuleva vastuuhenkilö.
Turnauksessa jaetaan yhteensä 1500€ palkintorahaa parhaille kouluille. Palkintoraha maksetaan koululle, jota joukkue edustaa. Lisäksi palkitaan kolme parasta joukkuetta KLL:n mestaruusmitalein.
Osanottomaksu on 200€ / joukkue ja se sisältää SEULin harrastelisenssin pelaajille.
Liigassa käytetään Suomen elektronisen urheilun liiton määrittämiä virallisia sääntöjä ja pelit pelataan SJ Esportsin Rushmode alustalla.
Alkusarja pelataan lohkoissa kaikki kaikkia vastaan. Alkusarjan jälkeen pelit pelataan pudostupelein kunnes lopullinen järjestys on selvillä.
Alkusarjoissa ja pudotuspeleissä joukkueparit sopivat yhteisesti sopivan peliajan. Mikäli yhteistä peliaikaa ei löydy, määrää järjestäjä peliajankohdan (sunnuntai).
Ilmoittaudu Educational Mastersiin mukaan KLL:n tapahtumat sivulla
Educational Masters Junior turnaus tiivistettynä:
- Turnaukseen voivat osallistua kaikki yläkoulut
- Joukkueeseen kuuluu saman koulun 5 pelaajaa ja 1-2 varamiestä sekä vastuuhenkilö (aikuinen)
- Liigan ensimmäinen kausi alkaa helmikuussa ja se huipentuu toukokuussa
- Ensimmäisen kauden turnauspelinä toimii CS:GO. Pelit pelataan SJ eSportsin Rushmode alustalla
- Alkusarja pelataan lohkoittain ja jatkopelit pudotuspeleinä.
- Kilpailumaksu on 200€/joukkue
- Parhaat koulut palkitaan rahapalkinnoin (palkintopotti 1500€) sekä KLL mestaruusmitalein

Ilmoittautuessa tarvitsee koulun ja yhteyshenkilön yhteystiedot sekä laskutustiedot. Ilmoittautuneille joukkueille lähetetään myöhemmin erillinen ilmoittautumiskaavake joukkueen pelaajien ilmoittamiseen.
Ilmoittaudu Educational Mastersiin mukaan KLL:n tapahtumat sivulla
Elektroninen urheilu
Digitaalisesta pelaamisesta on muodostunut sen erilaisissa muodoissa merkityksellinen osa ennen kaikkea lasten, nuorten ja nuorten aikuisten jokapäiväistä arkea. Kilpailullisesta digitaalisesta pelaamisesta kehittynyt elektroninen urheilu, eli e-urheilu on jalkautunut Suomessa ensimmäisenä maailmassa kansallisen Olympiakomitean lajilistoille, puolustusvoimien urheilukoulun lajiksi sekä useiden ammattikoulujen ja lukioiden tavoitteelliseksi kurssi- ja urheilulinjatoiminnaksi. Nyt elektronisen urheilun kilpailu- ja viriketoiminta on rantautumassa myös kotimaisten yläkoulujen saataville.
KLL ja e-urheilu
Pitkäjänteisesti tavoitteellista toimintaa on lähdetty kehittämään yhteistyössä SJ Esportsin, Koululiikuntaliiton ja Suomen elektronisen urheilun liiton kanssa. Tarkoituksena on luoda nuorille mielenkiintoista ja osallistavaa toimintaa kouluarjen ympärille, sekä lisätä nuorten ja heidän ympärillään vaikuttavien ihmisten ymmärrystä e-urheilusta. Liiga toteutetaan SJ Esports Oy:n kehittämällä Rushmode -turnausalustalla.
Counter-Strike: Global Offencive, CS:GO
CS:GO on Suomen suosituin ja järjestäytynein elektronisen urheilun peli. Pelin ensimmäiset versiot julkaistiin jo 20 vuotta sitten. Suomessa CS:GO -pelissä on eniten ammatikseen kilpapelaamista harjoittavia urheilijoita. Pelin ympärille on rakentunut ohjattua juniori- ja seuratoimintaa, ja uusia ohjaajia ja valmentajia koulutetaan kovaa vauhtia. Pelissä kaiken tekemisen keskiössä on ryhmätyöskentely, strateginen ajattelu ja pelilukutaito sekä pitkälle kehittynyt sorminäppäryys.
Syksyllä 2020 Educational Mastersin toisen asteen koululiigapilotissa CS:GO pelin mestaruudesta kamppaili 48 lukio- ja ammattikoulujoukkuetta. Toiminta herätti paljon positiivista huomiota ja mielenkiintoa opiskelijoiden piirissä
Ikäraja
E-urheilun koulusarjan peliksi on ensimmäisenä valikoitunut järjestäjän (SJ Esports) toimesta joukkuepeli: Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) jonka ikäraja ennen ikärajajoustoa on 16.
Elokuvateattereista tuttu ikärajajousto koskee myös digitaalisia pelejä. Ikärajajousto tarkoittaa sitä, että ikärajasta voidaan joustaa kolme vuotta, mikäli lapsi on aikuisen seurassa. Jousto on tarkoitettu tilanteeseen, jossa huoltaja tai lapsen hyvin tunteva aikuinen voi sitä harkiten käyttää.
Katso lisätietoja ikäraja joustosta.
Vinkkejä pelaajille
Miten mukaan Educational Mastersiin?
Nyt vaaditaan aktiivisuutta! Kerää koulustasi itsellesi joukkue, jolla haluaisitte osallistua Educational Masters turnaukseen. Olkaa yhteydessä liikunnanopettajaan tai muuhun opetushenkilöstöön ja esitelkää ajatuksenne. Mikäli koulu ei maksa osanottomaksuanne, voitte kokeilla joukkueenne taustatahoksi vaikka koulun vanhempainyhdistystä tai kunnan nuorisotoimea. Aktiivisimmat voivat hakea osanottomaksuun tukea esimerkiksi paikallisilta yrittäjiltä.
Pelaaminen ja terveelliset elämäntavat
Hyväksi pelaajaksi ei tulla ainoastaan koneen äärellä! Terveelliset elämäntavat mahdollistavat tehokkaamman harjoittelun ja vireämmän olotilan turnauksissa ja peleissä. Riittävä liikunta, uni ja monipuolinen ravinto on perusta parempaan pelaamiseen! Hyviä vinkkejä saat mm. SEULin Elektroninen urheilu ja terveelliset elintavat oppaasta. Tutustu SEULin toimintaan Suomen elektronisen urheilun liiton internetsivuilla.
Vinkkejä opettajille ja vanhemmille
Suomen elektronisen urheilun liiton internetsivuilta löytyy kattavaa materiaalia lajin harrastamisesta, ammattilaisuudesta sekä uramahdollisuuksista.
https://vanhemmille.seul.fi/
https://vanhemmille.seul.fi/oppaat
Ilmoittaudu Educational Mastersiin mukaan KLL:n tapahtumat sivulla
Lisätietoja
Lisätietoja KLL:n toimistolta Jani Kangasniemeltä tai:
Topias Rantala
Team & Event manager, SJ Esports Oy
topias.rantala@rushmode.com
044 513 2225
