Navi
Koululaiset / Pyöräsankarit / Koulun oma Pyörätapahtuma

KOULUN OMA PYÖRÄTAPAHTUMA

 

Järjestä koulun oma pyöräsankarit-tapahtuma

Tapahtumat ovat motivoivia ja tarjoavat usein uusia haasteita niin oppilaille kuin opettajille. Tapahtumissa koetaan yhteisöllisyyttä, elämyksiä ja ne tuovat vaihtelevuutta koulun arkeen. Pyöräsankarit-tapahtuma on helppo järjestää oman koulun pihalle tai viereiselle urheilukentälle. Alla olevilla vinkeillä ja ohjeilla pääset alkuun. Kokemusten karttuessa pisteitä on helppo ottaa mukaan enemmän sekä muutella ja soveltaa niitä eri luokille.

OHJAAJAT

Tapahtuman läpivienti onnistuu 2-3 opettajalla/ohjaajalle, riippuen ryhmästä ja siitä, mitä rastipisteitä valitsee mukaan. Tapahtumaan kannattaa houkutella mukaan oman paikkakunnan pyöräilyseuroja ohjaamaan harjoitteita ja kertomaan omasta toiminnastaan.

ALKUJÄRJESTELYT

Varaa alkujärjestelyihin riittävästi aikaa. Pisteiden suunnittelu turvallisiksi ja sujuviksi kannattaa tehdä huolellisesti. Alkujärjestelyitä voi helpottaa valitsemalla vain muutaman rastipisteen tai pisteet, joissa rakentamista on vähemmän. Rastipisteet on listattu järjestämisen osalta helpoimmasta vaativampaan.

YMPÄRISTÖ

Huolehdi, että rastipisteet eivät aiheuta vaaratilanteita esim. välitunnin aikana tai mahdolliselle muulle koulun alueella tai läheisyydessä tapahtuvalle toiminnalle. Mieti myös rastien kulkusuunnat ja siirtymät ympäristön kannalta toimivaksi ja turvalliseksi.

TARPEISTO

Pyöräsankarit-tapahtuma rakennettu niin, että se vaatii mahdollisimman vähän tarpeistoa, jota ei löydy jo koululta. Pisteiden vaatimat välineet eivät ole kalliita hankkia, kuten tiilet ja rimat. Myös luonto tarjoaa paljon pisteiden materiaaleja, kuten kiviä, oksia jne.

RASTIPISTEET

Rastipisteitä tapahtumassa 3 – 8 kpl Oppilaita kerrallaan / rasti n. 3 – 6 kpl. Yhden rastipisteen kesto n. 10 min. Sijoita eri rastipisteet riittävän etäälle toisistaan, kuitenkin mielellään näköetäisyydelle toisistaan. Rastipisteitä voit valita mieleisesi määrän riippuen ohjaajien ja oppilaiden määrästä, tilasta ja muista resursseista. Alla olevat rastipisteet on listattu helpoimmasta vaativampaan sen mukaan, paljonko niiden rakentaminen vie aikaa/ kuinka haastava se on rakentaa. 

Lataa pistekortti (PDF) klikkaamalla rastipisteen nimeä.
Pyörätapahtuman esitteen (PDF) voit ladata täältä. 


1. PYÖRÄLABORATORIO

Pyörällä voi tehdä paljon muutakin kuin ajaa paikasta toiseen. Kokeilun ja leikin kautta oppilaat oppivat huomaamattaan uusia pyöräilytaitoja, ja oppivat kehittämään myös omia tapoja käyttää pyörää. Tällä pisteellä oppilaat voivat vapaasti kokeilla pisteen 10 eri kohdasta mieleisiään asioita. 

Alusta ja alue: sora/hiekka tai pinnoite -riittävän iso alue (esim. 15m x 15m) 
Tarpeisto: -

 

2. OLYMPIAVOITTAJAT

Leikit ovat motivoivia ja toimivat simulaationa liikenteessä ajamiselle, kun huomio hakeutuu pois itse ajamisesta leikin toimintaan ja sen tavoitteisiin. Olympiavoittajat-leikin kulku: Ajakaa pienessä ryhmässä (6-12 henk.) rajatun alueen sisällä. Yhdellä ryhmäläisellä on kädessään olympiakultamitali (riipus tms.). Tarkoituksena on, että mitali kiertää oppilaiden kädestä käteen, niin kauan, että se on käynyt jokaisella oppilaalla tehden kaikista olympiavoittajia. Kerääntykää lopuksi yhteen ja huutakaa esim. Wuhuu! (Ohjekortisssa on leikkiin liittyvä sovellus). 

Alusta ja alue: sora/hiekka tai pinnoite -n. 10m x 10m rajattu alue 
Tarpeisto: 
- mitali tms. riipus leikin ”viestikapulaksi”. 

 

3. ETANAETAPPI

Pyörällä ajaminen hyvin hitaasti on haastavaa ja usein motivoivaa. Tarkoituksena on ajaa 5m matka niin hitaasti kuin pystyy ilman, että koskettaa välillä maahan. Matkalla saa välillä myös pysähtyä kokonaan. Vierekkäin kannattaa olla monta rataa, jotta vältetään turhaa odottelua ja toistoja saadaan mahdollisimman paljon. Ohjekortissa on vinkkejä suorituksen parantamiseksi. 

Alusta ja alue: sora/hiekka tai pinnoite -n. 10m x 10m alue 
Tarpeisto: 
- esimerkiksi 6 kpl maahan vierekkäin piirrettyjä 5m (P) x 1m (L) ratoja. 
- radat voidaan rajata myös tötsillä. 
- mahdollinen sekuntikello ajanottoa varten


4. JÄLJENJÄTTÄJÄ

Jarruttaminen on tärkeä taito. Tällä rastilla oppilaat pääsevät kokeilemaan erilaisia jarrutustapoja, ja oppivat sen myötä hahmottamaan pysähtymiseen vaikuttavia asioita. 

Alusta ja alue: sora/hiekka -alue, jossa voi jarrutella rauhassa 
Tarpeisto: - 


5. PULMAKULMA

Pyöräilyssä yhdistyy monta eri ainetta. Pulmakulmassa on integroitu matematiikan tehtäviä pyöräilyyn. Lisää pyöräilyyn integroituja oppiaineita valmiine oppituntimalleineen löydät KLL:n Pyöräsankareiden materiaaleista.

Alusta ja alue: hiekka tai pinnoite. Riittävän kokoinen alue testailulle
Tarpeisto:
-mittanauha
-laskin

 

6. TUUNAUS-PUUNAUSPAJA

Kun pyörä on puhdas, sillä on kivempi ajaa. Omaa pyörää on kiva myös koristella ja tuunata, esim. heijastinnauhalla, joka näyttävyyden lisäksi luo myös turvallisuutta. Pisteellä voi myös tehdä seuraavia toimenpiteitä: -opettaa renkaiden pumppaamista -tarkistaa kypärän säädöt (kypärän asento päässä, leukahihnan kireys ja kypärän kireys päässä) -tarkistaa heijastimien riittävän määrän pyörässä (etuheijastin, takaheijastin ja sivuheijastimet) 

Alusta ja alue: paikka, missä vesipiste on lähellä ja voi läträtä vedellä -taso tms. askartelutarvikkeille.
Tarpeisto:
-pesuvati/vesipiste + pesuharjoja 
-heijastinnauhaa, heijastimia, lankaa, askartelutarvikkeita jne. 
-pyörän pumppu, mahdollisesti yleisimpiä pyöränhuoltotyökaluja (6-kulma-avaimet, jakoavain.


7. KOULUMATKASIMULAATIO

Hyvät ajotaidot ovat kaiken A ja O. Koulumatkasimulaatio harjoittaa monipuolisesti liikkumis-, tasapaino-, ja välineenkäsittelytaitoja. Voit halutessasi jättää jonkun suoran tekemättä ja vaihtoehtoisesti keksiä oppilaiden kanssa uusia suoria (tapahtumia) koulumatkalle. 

Alusta ja alue: sora/hiekka -n. 15m x 10m alue 
Tarpeisto: 
-kartioita (10 kpl) 
-hyppynaruja tms. (4 kpl) 
-keppejä (n. 10 kpl) 
-merkkausnauhaa tms. n. 3m -tiiliä (4 kpl)


8. KOULUN OMA PYÖRÄRATA

Radat ovat usein mielekkäitä ja opettavat pyöräilytaitoja monipuolisesti. Puistoon merkatun radan myötä oppilaat uskaltavat ajaa muuallakin kuin päällystetyllä ajoradalla. Merkatkaa koulun pihaan oma pyörärata hyödyntämällä koulun pihassa kasvavia puita ja käyttämällä muovista merkkausnauhaa. Radan ei tarvitse olla pitkä. Merkkausnauhalla eristetty n. 30s kestävä rataosuus tuovat taatusti rallifiiliksen ja hymyn huulille. Yksityiskohtaisemmat kirjalliset rakennusohjeet löydät täältä.
Radan rakennusohjevideon löydät täältä.

Radan rakennusohjeet: 
-Sijoita rata alueelle, jossa ei ole muuta toimintaa 
-Jo hieman kulunut maapohja on paras, koska se rullaa paremmin. 
-Reitin tulisi olla sen verran helppo, että sen voi ajaa millä tahansa pyörällä (ei esim. nousuja). 
-Lähdöstä olisi hyvä olla näköyhteys maaliin ajovuorojen rytmittämisen ja turvallisuuden vuoksi. 
-Mutkien suunnittelulla hallitaan radan vauhtia. Mutkia on hyvä kokeilla ennen reitin nauhoittamista. 
-Nauhoita reitti, kun se on todettu vauhdin, ajettavuuden ja turvallisuuden osalta toimivaksi. 

Alusta ja alue: puistoalue, jossa mahdollisesti erilaisia alustoja (hiekka, polku, sammal) ja puita, kumpuja jne. 
Tarpeisto: 
-merkkausnauhaa (esim. 500m rulla) 
-puita, kiviä, kantoja, joihin nauhan saa kiinni