Hyppää sisältöön

Koulun oma pyörätapahtuma

Järjestä koulun oma Pyöräsankarit-tapahtuma

Tapahtumat ovat motivoivia ja niissä koetaan yhteisöllisyyttä, elämyksiä sekä ne tuovat vaihtelevuutta koulun arkeen. Pyöräsankarit-tapahtuma on helppo järjestää oman koulun pihalle tai läheiselle urheilukentälle. Alla olevilla vinkeillä ja ohjeilla pääset alkuun.

Ohjaajat

Tapahtuman läpivienti onnistuu 2-3 opettajalla/ohjaajalle, riippuen ryhmästä ja siitä, mitä rastipisteitä valitsee mukaan. Tapahtumaan kannattaa kysyä mukaan oman paikkakunnan pyöräilyseuroja ohjaamaan harjoitteita ja kertomaan omasta toiminnastaan.

Alkujärjestelyt

Varaa alkujärjestelyihin riittävästi aikaa. Pisteiden suunnittelu turvallisiksi ja sujuviksi kannattaa tehdä huolellisesti. Alkujärjestelyitä voi helpottaa valitsemalla vain muutaman rastipisteen tai pisteet, joissa rakentamista on vähemmän.

Ympäristö

Huolehdi, että rastipisteet eivät aiheuta vaaratilanteita esim. välitunnin aikana tai mahdolliselle muulle koulun alueella tai läheisyydessä tapahtuvalle toiminnalle. Mieti myös rastien kulkusuunnat ja siirtymät ympäristön kannalta toimivaksi ja turvalliseksi.

Välineet

Pyöräsankarit-tapahtuma onnistuu koulun olemassa olevilla välineillä tai vähäisillä välinehankinnoilla.

Rastipisteet

Rastipisteitä tapahtumassa on 3–8 kpl ja oppilaita kerrallaan / rasti n. 10–20 kpl. Yhden rastipisteen kesto n. 10 min. Sijoita eri rastipisteet näköetäisyydelle toisistaan. Alla olevat rastipisteet on listattu helpoimmasta vaativampaan sen mukaan, paljonko niiden rakentaminen vie aikaa sekä kuinka haastava se on rakentaa. 

Lataa pistekortti (PDF) klikkaamalla rastipisteen nimeä.
Pyörätapahtuman esite pdf 

1. Pyöräilylaboratorio

Pyörällä voi tehdä paljon muutakin kuin ajaa paikasta toiseen. Pyörälaboratoriossa oppilaat voivat vapaasti kokeilla pisteen 10 eri tehtävistä mieleisiään asioita. 

Alusta ja alue: sora/hiekka tai pinnoite -riittävän iso alue (esim. 15m x 15m) 
Tarpeisto: –

2. Olympiavoittajat

Ajakaa pienessä ryhmässä (6-12 henk.) rajatun alueen sisällä. Yhdellä ryhmäläisellä on kädessään olympiakultamitali (riipus tms.). Tarkoituksena on, että mitali kiertää oppilaiden kädestä käteen, niin kauan, että se on käynyt jokaisella oppilaalla tehden kaikista olympiavoittajia. Kerääntykää lopuksi yhteen ja huutakaa esim. Wuhuu!

Alusta ja alue: sora/hiekka tai pinnoite -n. 10m x 10m rajattu alue 
Tarpeisto: mitali tms. riipus leikin ”viestikapulaksi.

3. Etanaetappi

Pyörällä ajaminen hyvin hitaasti on haastavaa. Tarkoituksena on ajaa 5m matka niin hitaasti kuin pystyy ilman, että koskettaa välillä maahan. Matkalla saa välillä myös pysähtyä kokonaan. Vierekkäin kannattaa olla monta rataa, jotta vältetään turhaa odottelua ja toistoja saadaan mahdollisimman paljon.

Alusta ja alue: sora/hiekka tai pinnoite -n. 10m x 10m alue

Tarpeisto:

  • esimerkiksi 6 kpl maahan vierekkäin piirrettyjä 5m (P) x 1m (L) ratoja. 
  • radat voidaan rajata myös tötsillä. 
  • mahdollinen sekuntikello ajanottoa varten.

4. Jäljenjättäjä

Jarruttaminen on tärkeä taito. Jäljenjättäjä-rastilla oppilaat kokeilevat erilaisia jarrutustapoja, ja oppivat sen myötä hahmottamaan pysähtymiseen vaikuttavia asioita. 

Alusta ja alue: sora/hiekka -alue, jossa voi jarrutella rauhassa 

Tarpeisto: – 

5. Pulmakulma

Pulmakulmassa on integroitu matematiikan tehtäviä pyöräilyyn. Lisää pyöräilyyn integroituja oppiaineita valmiine oppituntimalleineen löydät Pyöräsankareiden materiaaleista.

Alusta ja alue: hiekka tai pinnoite. Riittävän kokoinen alue testailulle.

Tarpeisto: mittanauha ja laskin.

6. Tuunaus-puunauspaja

Omaa pyörää on kiva tuunata, esim. heijastinnauhalla, joka näyttävyyden lisäksi luo myös turvallisuutta. Pisteellä voi myös tehdä seuraavia toimenpiteitä:

  • Opettaa renkaiden pumppaamista.
  • Tarkistaa kypärän säädöt (kypärän asento päässä, leukahihnan kireys ja kypärän kireys päässä).
  • Tarkistaa heijastimien riittävän määrän pyörässä (etuheijastin, takaheijastin ja sivuheijastimet).

Alusta ja alue: paikka, missä vesipiste on lähellä ja voi läträtä vedellä -taso tms. askartelutarvikkeille.

Tarpeisto:

  • pesuvati/vesipiste + pesuharjoja 
  • heijastinnauhaa, heijastimia, lankaa, askartelutarvikkeita jne. 
  • pyörän pumppu, mahdollisesti yleisimpiä pyöränhuoltotyökaluja (6-kulma-avaimet, jakoavain.

7. Koulumatkasimulaatio

Koulumatkasimulaatio harjoittaa monipuolisesti liikkumis-, tasapaino-, ja välineenkäsittelytaitoja.

Alusta ja alue: sora/hiekka -n. 15m x 10m alue

Tarpeisto:

  • kartioita (10 kpl) 
  • hyppynaruja tms. (4 kpl) 
  • keppejä (n. 10 kpl) 
  • merkkausnauhaa tms. n. 3m -tiiliä (4 kpl)

8. Koulun oma pyörärata

Radat ovat mielekkäitä ja opettavat pyöräilytaitoja monipuolisesti. Puistoon merkatun radan myötä oppilaat uskaltavat ajaa muuallakin kuin päällystetyllä ajoradalla. Merkatkaa koulun pihaan oma pyörärata hyödyntämällä koulun pihassa kasvavia puita ja käyttämällä muovista merkkausnauhaa. Radan ei tarvitse olla pitkä. Merkkausnauhalla eristetty n. 30s kestävä rataosuus tuovat taatusti rallifiiliksen ja hymyn huulille.

Radan rakennusohjeet: 

  • Sijoita rata alueelle, jossa ei ole muuta toimintaa. 
  • Kulunut maapohja on paras, koska se rullaa paremmin. 
  • Reitin tulisi olla helppo, että sen voi ajaa millä tahansa pyörällä (ei esim. nousuja). 
  • Lähdöstä olisi hyvä olla näköyhteys maaliin ajovuorojen rytmittämisen ja turvallisuuden vuoksi. 
  • Mutkien suunnittelulla hallitaan radan vauhtia. Mutkia on hyvä kokeilla ennen reitin nauhoittamista. 
  • Nauhoita reitti, kun se on todettu vauhdin, ajettavuuden ja turvallisuuden osalta toimivaksi. 

Alusta ja alue: puistoalue, jossa mahdollisesti erilaisia alustoja (hiekka, polku, sammal) ja puita, kumpuja jne. 

Tarpeisto: 

  • merkkausnauhaa (esim. 500m rulla). 
  • puita, kiviä, kantoja, joihin nauhan saa kiinni.
Jaa somessa:

Tilaa uutiskirjeemme

Kuulet uusimmat uutisemme seitsemän kertaa vuodessa.
Voit peruuttaa tilauksen koska tahansa uutiskirjeen linkistä.